04 august 2024

Käsitööpäev Setomaal

Seekordsed vabariiklikud käsitööpäevad toimusid Setomaal 2.-3. augustini. Meie väike esindus võttis osa vaid esimesest päevast. Teisel päeval toimusid Seto Kuningriigi sündmused.

Põhiliseks toimumiskohaks oli Obinitsa. Kogunesime Taarka Tare õues, et üheskoos käsitööpäevad avada ja lõunat süüa. Peale seda jagunesime gruppidesse ja külastasime Obinitsa Muuseumi, Seto Ateljee-Galeriid (Kauksi Ülle ja Evar Riitsaar), Ilmaveere keskust ja Seto Rõivakoda, kus Margit Mehilane näitas oma tehtud rahvarõivaid ja rahvuslikke riideid.

Obinitsa Muuseumis

Ilmaveere keskuses

Seto Rõivakojas

Peale lõunat oli meil valida 7 käsitööga seotud kohta, mida külastada. Meie võtsime rahulikult ja jõudsime kolmes kohas käia. Eks see Setomaa on meile suht ligidal, jõuab teinekord mujale ka. Esimene peatus oli meil Matsuris, Sirid Pärtini juures. Imetlesime tema tehtud suurrätte ja kõike muud käsitööd. Tore oli kuulda, et kõik tema 4 last on ka käsitööpisikuga nakatunud.

Sirid Pärtin

Teine peatus - Rikka Ivvani talu Küllatüväs. Sigre Andreson tegeleb samuti mitmesuguse seto käsitööga, aga eriti seto niplispitsiga. Ja pange tähele teist pilti (all paremal pool)! Vanasti polnud nööpnõelu väga saada, siis kasutati ahvena uimeluid nende asemel!

Sigre Andreson

Ja meie viimane koht, kuhu jõudsime, oli Uusvada Kultuuriküla, kus meid võttis vastu külavanem Rein Järvelill. Külamaja on värskelt remonditud ja väga ilus nii seest kui väljast. Kunagine seltsimaja, mis peale kolhooside lagunemist paarkümmend aastat tühjalt seisis ja trööstitu välja nägi. Nüüd saab seal näha kino, vaadata näitusi, on kohvik, ruumid ülakorrusel ööbimiseks. Hetkel sai näha Sirre Rumpi pühapiltide näitust.

Õhtul kogunesid kõik käsitöölised Meremäele Kirsi tallu, kus toimus pidulik õhtusöök koos kohaliku kultuuri tutvustusega. Saime aimu, kuidas käib Seto naise riietamine ja missugused on Seto tantsud. Kõik soovijad said jalga keerutada ja Seto tantse õppida.

Kauni loojangu saatel sõitsime koju, teadmistepagas jälle suurenenud ja rõõm toredate kohtumiste üle!

PILDIALBUMIS on veel pilte ja mõned videod ja kirjeldused fotode juures.